วันพฤหัสบดีที่ 9 ธันวาคม พ.ศ. 2553

Journal week5


Productivity Paradox เป็นข้อแตกต่างระหว่างการวัดการลงทุนใน IT กับการวัดผลoutputในระดับ national level

IT Justification Process
-Lay an appropriate foundation for analysis, and then conduct you ROI
-Conduct a good research on metrics & validate them -Justify, clarify, and document the costs and benefits assumptions
-Document and verify all figures used in the calculation and include risk analysis ให้รวมคำนวณความเสี่ยงไปด้วย
-Is the project really bolstering the company’s competitive and strategic advantage?
-Not to underestimate costs and overestimate benefits
-Commit all partners, including vendors and top management

                Difficulties in Measuring Productivity & Performance gains
-Incorrectly defining what is measured ไม่รู้ว่าจะวัดอะไรดี
-Time lags การส่งผลกระทบช้า ทำให้ต้องวัดช้าด้วย
-Relationship between IT investment & organizational performance difficult to find เช่น ให้บริการเร็วขึ้น ลูกค้าน่าจะพอใจ แต่จะวัดยังไง

Revenue Models generated by IT & Web
1.Sales
2.Transaction fees
3. Subscription fees
4. Advertising fees
5. Affiliate fees

Cost -Benefit Analysis แต่ก็ไม่ได้มองปัจจัยเดียว มองเชิงกลยุทธ์ด้วยว่าจำเป็นต้องทำหรือเปล่า
·        Cost
-development costs
-setup costs
-Operational costs
-Intangible costs
·        Benefits
-direct benefits  ขายได้มากขึ้น
-Assessable indirect benefits
-Intangible benefits วัดเป็นเงินไม่ได้ เป็นsecond order impact

Cost-benefit evaluation techniques
-Net Profit  ดูระดับกำไรสูงสุด
-Payback period ดูเวลาในการคืนทุนต่ำสุด
-ROI = average annual profit/total investment*100
-NPV = value in year t/(1+r)^t ยากที่จะเปรียบเทียบกับโปรเจ็คที่มีขนาดไม่เท่ากัน
-IRR  ทำให้แต่ละโปรเจ็คใช้วิธีเปรียบเทียบเหมือนๆกัน แต่จะสมมติให้ reinvestment rateเท่ากันตลอด
Advanced methods for justifying IT investment and using IT metrics
TCO เอามาเทียบกับ TBO คล้ายกับ Cost-benefit analysis
Balanced scorecard method
-financial perspectives ผลการดำเนินงานเป็นยังไง การเพิ่มขึ้นของกำไร รายได้ ต้นทุน
-Customer perspectives ลูกค้ามองเรายังไง ความพอใจของลูกค้า รักษาฐานลูกค้าเดิม เพิ่มลูกค้าใหม่
-Internal process perspectives ทำให้องค์กรนำเสนอคุณค่าให้ลูกค้าได้ เช่น ผลิตภาพ คุณภาพ ทักษะพนักงาน cycle time
-Learning and growth perspectives  ทัศนคติ ทักษะ turnoverของพนักงาน
                ต้นทุนของการลงทุนใน IT อยู่ในส่วนไหน
1.all expenses go into overhead account
2. chargeback -> A behavior oriented chargeback system

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น